Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gdyby Inowrocławiem rządził fizyk

Marek Browiński
...170 metrowy odcinek z podniwesioną prędkością :) ...
...170 metrowy odcinek z podniwesioną prędkością :) ... Marek Browiński
To nigdy by nie wpadł na tak genialny pomysł, jak podnoszenie prędkości przed przejściem dla pieszych...

O tym, że pojazdu nie można zatrzymać natychmiast wie niemal każdy...

...niestety, już znacznie mniej osób ma świadomość długości drogi, jaką przebędzie pojazd do chwili całkowitego zatrzymania...

„Droga zatrzymania pojazdu podczas gwałtownego hamowania składa się z drogi reakcji kierowcy oraz drogi hamowania.

Droga reakcji wynika z pewnego stałego czasu, upływającego pomiędzy dostrzeżeniem przeszkody, a naciśnięciem hamulca i nosi nazwę czasu reakcji.
Droga reakcji jest więc wprost proporcjonalna do prędkości.

Droga hamowania zależy już od kwadratu prędkości i dlatego wraz z nią wzrasta bardzo gwałtownie.
Droga całkowitego zatrzymania pojazdu składa się zatem z:

- drogi przebytej w czasie reakcji kierującego pojazdem, czyli od momentu zauważenia przez niego przeszkody, podjęcia decyzji o hamowaniu, aż do chwili uruchomienia hamulców,

- drogi przebytej od momentu uruchomienia hamulców do chwili rozpoczęcia hamowania za pomocą tego układu,

- drogi przebytej przez pojazd w czasie działania hamulców do momentu zatrzymania pojazdu.”

...przyjmuje się, że przeciętny czas reakcji kierowcy na nagłe pojawienie się przeszkody na drodze wynosi od 0,7 do 1,0 sekundy...

...w tym czasie pojazd nieuchronnie będzie zbliżać się do przeszkody, a odległość ta będzie topnieć proporcjonalnie do prędkości...

...pojazd poruszający się z prędkością 50 km/h przebędzie drogę od 9,3 do 13,9 m zależnie od czasu reakcji...oznacza to, że kierowca, poruszający się z dopuszczalną na obszarze zabudowanym prędkością 50 km/h, powinien zachować za poprzedzającym pojazdem odległość równą co najmniej drodze pokonywanej w czasie reakcji tj. około 12 m...jak to wygląda w rzeczywistości widzimy na naszych ulicach...

„Mówiąc o prędkości i drodze hamowania nie wolno zapominać, że zjawiska te wiążą się bezpośrednio z energią jaką niesie rozpędzony pojazd. To ona decyduje o skutkach zdarzenia i określa naszą szansę na przeżycie. Właśnie dlatego tak dużo mówi się o projektowaniu bezpiecznych stref zgniotu, które w przypadku uderzenia pojazdu w przeszkodę mają pochłonąć jak największą dawkę tej energii.

Jaką strefą zgniotu dysponuje pieszy lub rowerzysta? Niechroniony uczestnik ruchu ma szansę przeżyć zderzenie z pojazdem poruszającym się z prędkością do 30 km/godz, przy 50 km/godz jego szansa przeżycia to niewiele ponad 50%, a przy 60 km/godz - praktycznie już nie istnieje.

Właśnie dlatego prędkość 50 km/h, jako granica dla obszaru zabudowanego, nie jest liczbą przypadkową.

Dwa ważne czynniki - droga hamowania i energia zderzenia rosną szybciej niż prędkość. Gdy ta zwiększa się dwa razy - droga hamowania i energia zderzenia rosną czterokrotnie. Tak więc różnica 10 km/h ma znaczenie większe niż się potocznie myśli.

Jeżeli pojazd jadący z prędkością 50 km/h już się zatrzyma to jadący równolegle z prędkością 60 km/h, będzie miał jeszcze w tym momencie prędkość 44 km/h.” !!!!!!!!!!!!

..czy miały tę świadomość osoby odpowiedzialne za podniesienie prędkości przed jednym z bardziej „wypadkowym” skrzyżowaniem Orłowska/Pileckiego lub przed przejście dla pieszych na ul. Górniczej…pewnie nie!!! Inaczej by tego nie zrobiły!!!

...ale jeśli podniesienie prędkości to, jak powiedziała pewna radna wojewódzka, zabieg kosmetyczny...

...nie można zapomnieć, że na drogę hamowania ma znaczący wpływ stan nawierzchni:

https://youtu.be/0AFADgllk0k

Jestem członkiem Stowarzyszenia Prawo na Drodze
http://www.prawonadrodze.org.pl

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na inowroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto