Ogólnopolski turniej stanowił on część projektu „Niepodległa”, finansowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Starostwo Powiatowe w Inowrocławiu. Zmierzyły się w nim drużyny z czterech szkół z różnych stron Polski: VII Liceum Ogólnokształcącego w Toruniu, II Liceum Ogólnokształcącego w Swarzędzu, II Liceum Ogólnokształcącego w Koninie oraz drużyna gospodarzy - I LO w Inowrocławiu.
Podczas debat oksfordzkich strony omawiały następujące tezy:
- Przeprowadzenie przez Józefa Piłsudskiego zamachu majowego było uzasadnione.
- Roman Dmowski miał większy wpływ na kształt granic II RP od Józefa Piłsudskiego.
- Przed Pałacem Prezydenckim w Warszawie powinien stanąć pomnik Wincentego Witosa.
- Dzień wybuchu powstania wielkopolskiego powinien zostać ustanowiony ogólnopaństwowym świętem narodowym.
- Reformy rządu Jędrzeja Moraczewskiego zbliżyły nowo powstałą Polskę do cywilizowanego świata.
Ostatecznie po ośmiu debatach „każdy z każdym”, a następnie o trzecie i o pierwsze miejsce, jednym punktem zwyciężył Konin, na II miejscu uplasowali się gospodarze, na III - Swarzędz, a na IV - Toruń.
Bezpośrednimi organizatorami turnieju byli nauczyciele historii i wiedzy o społeczeństwie I LO Sławomir Drelich i Łukasz Wróbel. W sędziowanie debat i pomoc organizacyjną włączyli się m.in. uczniowie klas społeczno-prawnych, absolwenci i nauczyciele „Kaspra”. Pomysłodawcą organizowania debat jest nauczyciel Wiedzy o społeczeństwie dr Sławomir Drelich. Pierwszą taka debatę zorganizował przed dekadą. Teraz już na dobre wpisały się one w harmonogram zajęć.
- Pomysł organizowania debat to coś, czego nauczyłem się na studiach w ramach koła naukowego. Kiedy rozpoczynałem pracę w Kasprowiczu, to postanowiłem to przenieść do liceum. Pierwszą debatę zorganizowaliśmy w 2008 roku. Takie dyskusje rozwijają umiejętności prowadzenia sporu, uczą tolerancji dla innych poglądów, zrozumienia innego stanowiska, prowadzenia merytorycznej rozmowy. To także rozwijanie umiejętności samopromocji, oswojenie się z wystąpieniami publicznymi, co przecież przydaje się w codziennym życiu, a zwłaszcza w zawodowym, kiedy trzeba zgłosić się na rozmowę kwalifikacyjną czy wystąpić w firmie przed większą publicznością. Uczymy się walczyć ze strachem, tremą i indywidualnymi ograniczeniami. Uczniowie chętnie biorą udział w tych dyskusjach, bo jest to w pewnym stopniu rywalizacja sportowa, dreszczyk emocji i inny sposób przyswajania wiedzy. Uczniowie uczą się sztuki przekazywania merytorycznych argumentów i retoryki – podkreśla wicedyrektor Kaspra, Sławomir Drelich.
Młodzież przed przystąpieniem do udziału w debacie musi sama się przygotować, znaleźć odpowiednie materiały, a nauczyciel pełni rolę koordynatora i mentora. Kasprowiczu ta metoda znakomicie się sprawdziła. Uczniowie biorą udział nie tylko w szkolnych dysputach ale i o charakterze ogólnopolskim. Od paru lat debaty stały się bardzo popularne i organizują je takie instytucje, jak chociażby Instytut Pamięci Narodowej, który wprowadził debaty historyczne. Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu i Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu organizują natomiast Debaty Oksfordzkie. W poznańskich biorą udział uczestnicy z całego kraju i mają one rangę Mistrzostw Polski Debat Oksfordzkich.
- Uważam, że moi uczniowie znacznie lepiej opanowali sztukę prowadzenia rozmowy, przedstawiania merytorycznych argumentów czy retoryki od wielu polityków i to oni mogliby się od młodzieży uczyć sposobów prowadzenia dyskusji – dodaje dr Sławomir Drelich.
Kolejna debata odbędzie się w Kasprowiczu już w styczniu przyszłego roku i będzie poświęcona setnej rocznicy odzyskania przez Polskę Niepodległości.
POLECAMY:
Gęsina na kujawskich stołach na św. Marcina
Pospieszny do kultury - odcinek 69
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?