Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zabytkowy wagonik powiezie nas nad Małe Jezioro Żnińskie

(szym)
Wyjątkowej urody wagonik już jest w Żninie. Teraz musi być odświeżony. Będzie kolejną atrakcją dla miłośników kolei.
Wyjątkowej urody wagonik już jest w Żninie. Teraz musi być odświeżony. Będzie kolejną atrakcją dla miłośników kolei. Szymon Cieślak
Do Żnina przyjechał liczący 109 lat wagonik Orenstein & Koppel. Od wiosny 2016 r. ma wozić turystów na miejskim odcinku torów nieopodal starówki.

Wagonik został wyprodukowały w 1906 roku. Ma 8,60 metra długości. - Jest to wagonik kolejki parkowej z okresu I wojny światowej, w pełni sprawny technicznie, który wcześniej stanowił własność Petera Erka, niemieckiego partnera naszej kolejki - mówi Michał Woźniak, dyrektor Muzeum Ziemi Pałuckiej w Żninie.

Jest to typowy wagon spacerowy, którego wygląd różni się od wagonów znanych z podróży pałucką wąskotorówką. Podzielony jest na trzy części: przód i tył to w sumie sześć zadaszonych ławek z odkrytymi bokami, a na środku znajduje się zamknięta przestrzeń z dwiema dodatkowymi ławkami. Wagonik to także ładne zdobienia - tłoczone nogi od ławek, złocone uchwyty. Zanim wyjedzie na trasę, nowy nabytek Żnińskiej Kolei Powiatowej ma być odświeżony. Nie będzie jednak malowany w barwy takie jakie mają pozostałe wagoniki ŻKP, aby zachować naturalny kolor drewna.

- Aby wagonik spełniał nasze wymogi, będziemy musieli dorobić hamulec ręczny - mówi Michał Woźniak i dodaje, że kiedy pojazd z 1906 roku będzie miał hamulec, wystąpi do Urzędu Transportu Kolejowego po świadectwo typu, czyli dokument dopuszczający wagonik do ruchu. Sprawy urzędowe mogą się przeciągnąć przez całą zimę, dlatego wyjazd na tory planowany jest na wiosnę przyszłego roku.

Jak dodał dyrektor MZP, na wiosnę także ma być już gotowy do codziennej jazdy "miejski" odcinek torów wąskotorowych, a więc ten w parku nad Małym jeziorem. Jeszcze w tym roku (20 września) mają ruszyć prace związane z remontem.

- Za miesiąc przyjedzie do nas sześciu lub ośmiu niemieckich wolontariuszy, którzy będą pracowali na tym odcinku. Będą między innymi wymieniali mostownice, czyli najdłuższe podkłady na mostku - mówi Michał Woźniak i dodaje, że zostaną też uzupełnione inne elementy konstrukcji torowiska, a sam most kolejki wąskotorowej zostanie pomalowany. Wolontariuszami będą pasjonaci kolejki wąskotorowej. - Osoby, które się na tym znają.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na inowroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto