Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Głos młodzieży z inowrocławskiej "Konopy" zabrzmiał w Parlamencie Europejskim [zdjęcia]

Anna Hankiewicz
Laureaci programu Euroscola, reprezentujący II Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej w Inowrocławiu, odwiedzili Parlament Europejski w Strasburgu. Kolejna taka okazja może się nie powtórzyć. - Chyba że w przyszłości zostaną europosłami wtrąca Waldemar Wąśniewski, opiekun grupy uczniów. 

Wycieczka do Strasburga ufundowana przez Parlament Europejski, połączona była ze zwiedzaniem Paryża i urokliwych miasteczek Alzacji. Zacznijmy od początku: licealiści swoją przygodę we Francji rozpoczęli w stolicy tego kraju. Przemierzali kilometry paryskim metrem, aby poznać jak najwięcej zakątków miasta zachwycającego swoim romantycznym klimatem. Melodyjny dźwięk języka francuskiego i muzyka ulicznych grajków stanowiły tło zachwytów, jakie młodzi ludzie przeżyli w miejscach, w których wieki temu żył Ludwik XIV, Napoleon, Maria Antonina czy Wiktor Hugo. Na placu przed katedrą Notre Dame ożyła opowieść o pięknej Esmeraldzie i dzwonniku Quasimodo. Kolejną atrakcją turystyczną był wjazd na taras widokowy wieży Eiffla skąpanej we mgle, która na szczęście nie przeszkodziła w podziwianiu malowniczych widoków z wysokości ponad 300 m. Spacer po Paryżu zakończył rejs po Sekwanie, podczas którego młodzi turyści podziwiali najsłynniejsze zabytki Francji wpisane na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. 

Wielki dzień 
Następnego dnia uczniowie z inowrocławskiej "Konopy" na kilka godzin stali się europosłami, którzy obradowali w gmachu jednej z najważniejszych instytucji europejskiej. Debaty toczyły się w języku angielskim. Grupę uczniów z Inowrocławia można było rozpoznać po charakterystycznych, niebieskich krawatach, które nosili z dumą. W Parlamencie Europejskim w Strasburgu w gronie młodzieży reprezentującej 21 państw Unii Europejskiej dyskutowali o najważniejszych problemach starego kontynentu. Jesteście ambasadorami Unii Europejskiej w swoich krajach podkreślali organizatorzy programu Euroscola, dla których opinie młodych obywateli Europy są niezwykle cenne. - Po uroczystym powitaniu uczestników przyszedł czas na głosowanie za pośrednictwem systemu, z którego na co dzień korzystają europarlamentarzyści. Byli pytani o opinie w sprawie ujednolicenia sytemu walutowego państw unijnych, standaryzacji edukacji oraz o ocenę poziomu aktywności Unii Europejskiej na arenie międzynarodowej relacjonuje Waldemar Wąśniewski, opiekun uczniów. 

W trosce o teraźniejszość i przyszłość 
- Przyszłość Europy jest w Waszych rękach - mówił Dimitrios Papadimoulis, wiceprzewodniczący Parlamentu Europejskiego, który odpowiadał na pytania uczestników. Jakub Czuba, finalista Olimpiady Wiedzy o Prawach Człowieka w Świecie Współczesnym oraz Olimpiady Wiedzy o Unii Europejskiej poprosił polityka o komentarz w kwestii wspierania Afryki w myśl założeń Planu Marshalla. Zdaniem Dimitriosa Papadimoulisa pomoc dla mieszkańców Afryki prowadzi do sytuacji win-win dającej obopólne korzyści, co bezpośrednio wiąże się ze spadkiem liczby imigrantów. Kolejny etap Euroscoli polegał na wygłoszeniu przez przedstawicieli prezentacji na temat ich szkół. - Jesteśmy członkami szkolnego Klubu Europejskiego "Konopa", co oznacza, że sprawy Unii Europejskiej są dla nas niezwykle ważne. Jesteśmy tu po to, aby dyskutować o problemach Europy. Interesujemy się przyszłością, bo to w niej spędzimy resztę życia - mówił Szymon Nawrocki, który przemawiał w imieniu licealistów z Inowrocławia.
 
Debaty w międzynarodowych grupach 
Uczniowie zostali podzieleni na 6 grup, które debatowały nad kluczowymi problemami Unii Europejskiej, tj.: środowisko naturalne i energia odnawialna, bezpieczeństwo i prawa człowieka, tegoroczne wybory do Parlamentu Europejskiego, przyszłość Europy, imigracja, zatrudnienie ludzi młodych. Kilkugodzinna burza mózgów w grupach liczących niespełna 100 uczestników była dla nas nie lada wyzwaniem. Mieliśmy okazję sprawdzić się pod kątem prowadzenia merytorycznych dyskusji w języku angielskim mówi Agnieszka Szarzyńska, która w przyszłości planuje studiować filologię angielską. Po zakończeniu obrad liderzy grup zaprezentowali sprawozdanie na forum Parlamentu. Konkluzje zostały poddane dyskusjom i głosowaniu wszystkich uczestników. Rozmowy toczyły się na wysokim poziomie językowym. - Mieliśmy okazję wczuć się w rolę europarlamentarzystów, co stanowi dla nas wyjątkowo cenne doświadczenie- dodaje Marcin Iwiński. Marcin podjął się montażu filmiku konkursowego, którego scenariusz powstał pod okiem Agnieszki Kubiak, polonistki, wychowawczyni klasy 3d. Materiał okazał się przepustką do Euroscoli. Finałem dnia spędzonego w Parlamencie Europejskim była prezentacja flag państw członkowskich Unii Europejskiej przy dźwiękach "Ody do radości". Każdy uczestnik otrzymał dyplom podpisany przez Przewodniczącego Parlamentu Europejskiego, Antonio Tajaniego. Później przyszedł czas na nocne zwiedzanie Strasburga. Widok pięknie oświetlonej, gotyckiej katedry Najświętszej Marii Panny zrobił na uczniach największe wrażenie. 

W bajecznej Alzacji 
Następnego dnia, jeszcze pełni żywych emocji związanych z wizytą w Parlamencie Europejskim, uczniowie udali się do bajecznej Alzacji, aby przespacerować się uliczkami przypominającymi te z bajek Braci Grimm. Tutaj skończyła się wycieczka, po której zostały wyjątkowe wspomnienia uwiecznione na zdjęciach. Wyjazd nie zostałby wzbogacony o dodatkowe atrakcje turystyczne bez wsparcia Pani Elżbiety Piniewskiej, wiceprzewodniczącej Sejmiku Wojewódzkiego, która poparła urozmaicenie planu wycieczki w Urzędzie Marszałkowskim. Uczniowie mogli również liczyć na pomoc ze Stowarzyszenia Absolwentów i Wychowanków Liceum Marii Konopnickiej. Z kolei w pamiątki z inowrocławskim akcentem, które uczniowie wręczyli gospodarzom Euroscoli, zaopatrzył ich Urząd Marszałkowski i Urząd Miasta Inowrocławia. Organizatorem wycieczki było Biuro Turystyczne Michał Legumina. 
- Zawsze powtarzam swoim uczniom, że lekcje to za mało, że powinni poznawać nowych ludzi, podróżować, nawiązywać kontakty - mówi Waldemar Wąśniewski, bez którego projekt nie mógłby zakończyć się sukcesem. Dużo zawdzięczamy opiekunom, którzy pomogli nam przygotować się do debat. Nieocenione wsparcie okazał Tomasz Młynkowiak, który czuwał nad poprawnością językową naszych wypowiedzi. -Na fali ubiegłorocznego sukcesu klasa Id zamierza startować w najbliższej edycji Euroscoli - podkreśla Maria Rychwicka, uczennica. 

Najlepsi z najlepszych 
Uczestnikami wyjazdu byli: Agata Brzezińska, Jakub Czuba, Ewelina Drzazgowska, Alicja Grobelska, Weronika Gunerka, Martyna Hopcia, Marcin Iwiński, Sandra Januszewska, Julia Kalka, Alicja Kędzierska, Weronika Kołodziejczak, Filip Senski, Katarzyna Kujawa, Maciej Kulis, Julia Malińska, Radosław Musiał, Szymon Nawrocki, Kinga Nowak, Julia Ratajczak, Agnieszka Szarzyńska, Julia Waliszewska z klasy 3d lingwistyczno - społecznej, Julia Nowak, Wiktoria Kończal i Maria Rychwicka z klasy 1d społeczno-prawnej oraz Tomasz Młynkowiak nauczyciel języka angielskiego i Waldemar Wąśniewski opiekun Klubu Europejskiego "Konopa". Dzisiaj aktywnie uczestniczą w debatach szkolnego klubu, jutro dołączą do studenckich kół, a być może za kilka lat będą członkami kół i klubów poselskich. Cieszę się, że miałam przyjemność spędzić kilka dni w gronie inspirujących młodych ludzi, którzy decydują o przyszłości Europy, w jakiej chcą żyć.
Laureaci programu Euroscola, reprezentujący II Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej w Inowrocławiu, odwiedzili Parlament Europejski w Strasburgu. Kolejna taka okazja może się nie powtórzyć. - Chyba że w przyszłości zostaną europosłami wtrąca Waldemar Wąśniewski, opiekun grupy uczniów. Wycieczka do Strasburga ufundowana przez Parlament Europejski, połączona była ze zwiedzaniem Paryża i urokliwych miasteczek Alzacji. Zacznijmy od początku: licealiści swoją przygodę we Francji rozpoczęli w stolicy tego kraju. Przemierzali kilometry paryskim metrem, aby poznać jak najwięcej zakątków miasta zachwycającego swoim romantycznym klimatem. Melodyjny dźwięk języka francuskiego i muzyka ulicznych grajków stanowiły tło zachwytów, jakie młodzi ludzie przeżyli w miejscach, w których wieki temu żył Ludwik XIV, Napoleon, Maria Antonina czy Wiktor Hugo. Na placu przed katedrą Notre Dame ożyła opowieść o pięknej Esmeraldzie i dzwonniku Quasimodo. Kolejną atrakcją turystyczną był wjazd na taras widokowy wieży Eiffla skąpanej we mgle, która na szczęście nie przeszkodziła w podziwianiu malowniczych widoków z wysokości ponad 300 m. Spacer po Paryżu zakończył rejs po Sekwanie, podczas którego młodzi turyści podziwiali najsłynniejsze zabytki Francji wpisane na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Wielki dzień Następnego dnia uczniowie z inowrocławskiej "Konopy" na kilka godzin stali się europosłami, którzy obradowali w gmachu jednej z najważniejszych instytucji europejskiej. Debaty toczyły się w języku angielskim. Grupę uczniów z Inowrocławia można było rozpoznać po charakterystycznych, niebieskich krawatach, które nosili z dumą. W Parlamencie Europejskim w Strasburgu w gronie młodzieży reprezentującej 21 państw Unii Europejskiej dyskutowali o najważniejszych problemach starego kontynentu. Jesteście ambasadorami Unii Europejskiej w swoich krajach podkreślali organizatorzy programu Euroscola, dla których opinie młodych obywateli Europy są niezwykle cenne. - Po uroczystym powitaniu uczestników przyszedł czas na głosowanie za pośrednictwem systemu, z którego na co dzień korzystają europarlamentarzyści. Byli pytani o opinie w sprawie ujednolicenia sytemu walutowego państw unijnych, standaryzacji edukacji oraz o ocenę poziomu aktywności Unii Europejskiej na arenie międzynarodowej relacjonuje Waldemar Wąśniewski, opiekun uczniów. W trosce o teraźniejszość i przyszłość - Przyszłość Europy jest w Waszych rękach - mówił Dimitrios Papadimoulis, wiceprzewodniczący Parlamentu Europejskiego, który odpowiadał na pytania uczestników. Jakub Czuba, finalista Olimpiady Wiedzy o Prawach Człowieka w Świecie Współczesnym oraz Olimpiady Wiedzy o Unii Europejskiej poprosił polityka o komentarz w kwestii wspierania Afryki w myśl założeń Planu Marshalla. Zdaniem Dimitriosa Papadimoulisa pomoc dla mieszkańców Afryki prowadzi do sytuacji win-win dającej obopólne korzyści, co bezpośrednio wiąże się ze spadkiem liczby imigrantów. Kolejny etap Euroscoli polegał na wygłoszeniu przez przedstawicieli prezentacji na temat ich szkół. - Jesteśmy członkami szkolnego Klubu Europejskiego "Konopa", co oznacza, że sprawy Unii Europejskiej są dla nas niezwykle ważne. Jesteśmy tu po to, aby dyskutować o problemach Europy. Interesujemy się przyszłością, bo to w niej spędzimy resztę życia - mówił Szymon Nawrocki, który przemawiał w imieniu licealistów z Inowrocławia. Debaty w międzynarodowych grupach Uczniowie zostali podzieleni na 6 grup, które debatowały nad kluczowymi problemami Unii Europejskiej, tj.: środowisko naturalne i energia odnawialna, bezpieczeństwo i prawa człowieka, tegoroczne wybory do Parlamentu Europejskiego, przyszłość Europy, imigracja, zatrudnienie ludzi młodych. Kilkugodzinna burza mózgów w grupach liczących niespełna 100 uczestników była dla nas nie lada wyzwaniem. Mieliśmy okazję sprawdzić się pod kątem prowadzenia merytorycznych dyskusji w języku angielskim mówi Agnieszka Szarzyńska, która w przyszłości planuje studiować filologię angielską. Po zakończeniu obrad liderzy grup zaprezentowali sprawozdanie na forum Parlamentu. Konkluzje zostały poddane dyskusjom i głosowaniu wszystkich uczestników. Rozmowy toczyły się na wysokim poziomie językowym. - Mieliśmy okazję wczuć się w rolę europarlamentarzystów, co stanowi dla nas wyjątkowo cenne doświadczenie- dodaje Marcin Iwiński. Marcin podjął się montażu filmiku konkursowego, którego scenariusz powstał pod okiem Agnieszki Kubiak, polonistki, wychowawczyni klasy 3d. Materiał okazał się przepustką do Euroscoli. Finałem dnia spędzonego w Parlamencie Europejskim była prezentacja flag państw członkowskich Unii Europejskiej przy dźwiękach "Ody do radości". Każdy uczestnik otrzymał dyplom podpisany przez Przewodniczącego Parlamentu Europejskiego, Antonio Tajaniego. Później przyszedł czas na nocne zwiedzanie Strasburga. Widok pięknie oświetlonej, gotyckiej katedry Najświętszej Marii Panny zrobił na uczniach największe wrażenie. W bajecznej Alzacji Następnego dnia, jeszcze pełni żywych emocji związanych z wizytą w Parlamencie Europejskim, uczniowie udali się do bajecznej Alzacji, aby przespacerować się uliczkami przypominającymi te z bajek Braci Grimm. Tutaj skończyła się wycieczka, po której zostały wyjątkowe wspomnienia uwiecznione na zdjęciach. Wyjazd nie zostałby wzbogacony o dodatkowe atrakcje turystyczne bez wsparcia Pani Elżbiety Piniewskiej, wiceprzewodniczącej Sejmiku Wojewódzkiego, która poparła urozmaicenie planu wycieczki w Urzędzie Marszałkowskim. Uczniowie mogli również liczyć na pomoc ze Stowarzyszenia Absolwentów i Wychowanków Liceum Marii Konopnickiej. Z kolei w pamiątki z inowrocławskim akcentem, które uczniowie wręczyli gospodarzom Euroscoli, zaopatrzył ich Urząd Marszałkowski i Urząd Miasta Inowrocławia. Organizatorem wycieczki było Biuro Turystyczne Michał Legumina. - Zawsze powtarzam swoim uczniom, że lekcje to za mało, że powinni poznawać nowych ludzi, podróżować, nawiązywać kontakty - mówi Waldemar Wąśniewski, bez którego projekt nie mógłby zakończyć się sukcesem. Dużo zawdzięczamy opiekunom, którzy pomogli nam przygotować się do debat. Nieocenione wsparcie okazał Tomasz Młynkowiak, który czuwał nad poprawnością językową naszych wypowiedzi. -Na fali ubiegłorocznego sukcesu klasa Id zamierza startować w najbliższej edycji Euroscoli - podkreśla Maria Rychwicka, uczennica. Najlepsi z najlepszych Uczestnikami wyjazdu byli: Agata Brzezińska, Jakub Czuba, Ewelina Drzazgowska, Alicja Grobelska, Weronika Gunerka, Martyna Hopcia, Marcin Iwiński, Sandra Januszewska, Julia Kalka, Alicja Kędzierska, Weronika Kołodziejczak, Filip Senski, Katarzyna Kujawa, Maciej Kulis, Julia Malińska, Radosław Musiał, Szymon Nawrocki, Kinga Nowak, Julia Ratajczak, Agnieszka Szarzyńska, Julia Waliszewska z klasy 3d lingwistyczno - społecznej, Julia Nowak, Wiktoria Kończal i Maria Rychwicka z klasy 1d społeczno-prawnej oraz Tomasz Młynkowiak nauczyciel języka angielskiego i Waldemar Wąśniewski opiekun Klubu Europejskiego "Konopa". Dzisiaj aktywnie uczestniczą w debatach szkolnego klubu, jutro dołączą do studenckich kół, a być może za kilka lat będą członkami kół i klubów poselskich. Cieszę się, że miałam przyjemność spędzić kilka dni w gronie inspirujących młodych ludzi, którzy decydują o przyszłości Europy, w jakiej chcą żyć. Tomasz Młynkowiak
Laureaci programu Euroscola, reprezentujący II Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej w Inowrocławiu, odwiedzili Parlament Europejski w Strasburgu. Kolejna taka okazja może się nie powtórzyć. - Chyba że w przyszłości zostaną europosłami wtrąca Waldemar Wąśniewski, opiekun grupy uczniów.

Flesz. PIT-y po nowemu

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na inowroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto