Kiedy nie ma prądu…

Materiał informacyjny Energa Operator
Praca energetyków najczęściej dostrzegana jest wtedy, gdy zabraknie prądu np. w wyniku awarii. Podpowiadamy, jak najlepiej się z nimi skontaktować w takiej sytuacji i kiedy wezwać Pogotowie Energetyczne.

Podobnie jak Pogotowie Ratunkowe, Pogotowie Energetyczne należy wzywać tylko w uzasadnionych przypadkach, czyli takich, w których przyczyną jest awaria po stronie sieci elektroenergetycznej. Pogotowie Energetyczne nie ma możliwości naprawy instalacji wewnętrznej, należącej do odbiorcy energii elektrycznej. Wstępne sprawdzenie przyczyny braku prądu jest ważne również dlatego, że nieuzasadnione wezwanie Pogotowia Energetycznego może wiązać się z koniecznością pokrycia kosztów jego przyjazdu.

Zanim wezwiesz Pogotowie Energetyczne

Sprawdź bezpieczniki, zobacz, czy sąsiedzi w twoim budynku, a także tych sąsiednich również nie mają prądu. W sytuacji, w której np. cała ulica pozbawiona jest zasilania, przyczyna prawie na pewno leży po stronie sieci elektroenergetycznej. Należy wtedy wezwać Pogotowie Energetyczne. Przed wybraniem numeru 991 możesz jeszcze sprawdzić za pomocą dostępnej na stronie internetowej Energa-Operator mapy: https://energa-operator.pl/uslugi/awarie-i-wylaczenia/wylaczenia-biezace, czy awaria nie została już przez kogoś zgłoszona lub czy brak energii nie wynika z prac planowych.

Jak zgłosić awarię

Awarie sieci elektroenergetycznej i spowodowany nimi brak energii zgłaszać można za pomocą numeru Pogotowia Energetycznego – 991. Należy mieć na uwadze, że jest to numer alarmowy przeznaczony wyłącznie do przyjmowania zgłoszeń dot. awarii sieci, a także sytuacji mogących powodować zagrożenie życia lub zdrowia, związanych z infrastrukturą elektroenergetyczną. W innych sprawach dot. działalności Energa-Operator, np. przyłączeniowych lub rozliczeniowych kontaktować należy się za pomocą odrębnej infolinii pod numerem 801 404 404.

Zazwyczaj czas oczekiwania na połączenie z linią Pogotowia Energetycznego jest bardzo krótki. Wydłuża się on jednak znacząco w trakcie awarii masowych, kiedy numer 991 wybierany jest jednocześnie nawet przez kilkanaście tysięcy osób.

Na szczęście istnieją też inne sposoby zgłaszania awarii. Można to zrobić za pomocą SMS wysłanego na numer 3991 o treści AWARIA. Następnie należy postępować zgodnie z otrzymanymi instrukcjami.

Brak prądu można też zgłosić przez Internet za pomocą dostępnego na stronie Energa-Operator formularza:
https://energa-operator.pl/formularz-zgloszeniowy/awaria

Kolejność wykonywania napraw

Pogotowie Energetyczne w pierwszej kolejności usuwa awarie i uszkodzenia sieci mogące stanowić ryzyko dla życia i zdrowia osób postronnych. W przypadku awarii masowych, w których uszkodzenia sieci są znaczne, elektromonterzy najpierw naprawiają linie elektroenergetyczne wysokiego, a następnie średniego i niskiego napięcia. Wynika to z tego, że bez zasilenia głównych węzłów sieci dystrybucyjnej nie ma możliwości dostarczenia energii dalej, tak aby na końcu mogła ona trafić do odbiorcy.

Energa-Operator jest Operatorem Systemu Dystrybucyjnego (OSD), odpowiedzialnym za dostarczenie energii elektrycznej na obszarze 75 tysięcy km2 w północnej i centralnej części Polski. OSD porównać można do firmy kurierskiej, nie będącej wytwórcą ani sprzedawcą produktu, który dostarcza.
Elektromonterzy i dyspozytorzy Energa-Operator codziennie dbają o to, aby energia bezpiecznie mogła dotrzeć do ponad 3 milionów odbiorców. Jest to zadanie o ogromnej skali organizacyjnej. Należąca do Energa-Operator infrastruktura elektroenergetyczna składa się z blisko 200 tysięcy kilometrów linii różnych napięć, a także ponad 62 tysięcy stacji transformatorowych.

Sieć Energa-Operator monitorowana jest 24 godziny na dobę. Dyspozytorzy, nadzorujący i kierujący jej pracą, wykorzystują nowoczesne narzędzia informatyczne. Na swoich monitorach „widzą” większość nieprawidłowości dotyczących działania sieci wysokich i średnich napięć. Oznacza to, że w przypadku znacznych awarii Pogotowie Energetyczne kierowane jest na miejsce nawet wtedy, gdy brak jest zgłoszenia ze strony odbiorców. Inaczej jest w sytuacji awarii sieci niskiego napięcia, które nie są jeszcze w takim stopniu zautomatyzowane.

Widzisz zerwaną linię energetyczną, uszkodzone wejście, zerwaną kłódkę w stacji transformatorowej lub inną sytuację potencjalnie zagrażająca życiu lub zdrowiu. Nie zastanawiaj się i dzwoń na numer 991. Po połączeniu wybierz cyfrę ”0”. Zgłoszenia sytuacji zagrażających życiu i zdrowiu traktowane są priorytetowo i niezwłocznie przekazywane dyspozytorom, którzy kierują na miejsce zespół Pogotowia Energetycznego.

Zadbaj o portfel i sieci elektroenergetyczne
Podręczny zestaw zasad oszczędzania energii w domu.

w kuchni:

• gotuj pod przykryciem,

• nie wkładaj ciepłych dań do lodówki,

• sprawdź czy drzwi urządzenia szczelnie się zamykają,

• uruchamiaj zmywarkę gdy jest zapełniona,

• nalewaj do czajnika tyle wody ile potrzebujesz.
w całym domu:

• wyłączaj światło gdy wychodzisz z pomieszczenia na dłużej niż chwilę,

• w dzień korzystaj, w jak najszerszym zakresie ze światła słońca,

• wyłączaj urządzenia, takie jak radio i TV z których nie korzystasz

• jeżeli nie zamierzasz w najbliższym czasie korzystać z urządzeń wyłącz je również z trybu czuwania.
na zakupach:

• zwracaj uwagę na etykiety energetyczne i efektywność energetyczną urządzeń

produkując energię z fotowoltaiki:

• wykorzystuj ją w jak najszerszym zakresie na własne potrzeby, starając się dostosować zużycie do poziomu generacji.

w sezonie grzewczym:

• skonfiguruj źródło ciepła, aby dostosować jego prace optymalnie do swoich potrzeb, zmniejsz temperaturę w rzadko użytkowanych pomieszczeniach.

wybierz odpowiednią taryfę:

• poza taryfą G11 dla gospodarstw domowych, która oferuje stałą cenę za zużycie energii elektrycznej w ciągu doby, wybrać można również taryfę zmienną G12 lub G12W, w których cena różni się w zależności od godzin lub godzin i dni, w których energia jest pobierana.

herb

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Kiedy nie ma prądu… - Gdańsk Nasze Miasto

Wróć na inowroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto