Lekcje online to niewypał? Szkoły zgłaszają problemy z nauczaniem zdalnym

Ewa Abramczyk-Boguszewska
Ewa Abramczyk-Boguszewska
Internet do tej pory wykorzystywany był w szkole zarówno przez nauczycieli, jak i przez uczniów, ale nie w formie zajęć online
Internet do tej pory wykorzystywany był w szkole zarówno przez nauczycieli, jak i przez uczniów, ale nie w formie zajęć online Mariusz Kapała / Zdjęcie ilustracyjne
Część uczniów nie ma komputera ani dostępu do internetu. Nauczycielom brakuje odpowiedniego sprzętu do prowadzenia zajęć online. Tymczasem mają oni realizować nowy materiał i oceniać uczniów.

Od środy 25 marca wchodzi w życie rozporządzenie wprowadzające do placówek oświatowych nauczanie z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

Jak deklaruje Marek Gralik, kujawsko-pomorski kurator oświaty, 98 proc. dyrektorów szkół podstawowych i ponadpodstawowych w regionie zgłosiło gotowość do takiej pracy. Przyznaje jednak, że nie oznacza to braku problemów. - Wśród tych najczęściej powtarzających się są: brak lub ograniczony zasięg internetu, brak odpowiedniego sprzętu w domu ucznia, brak dziennika elektronicznego, braki w kompetencjach informatycznych nauczycieli, brak woli ze strony niektórych uczniów i rodziców podjęcia współpracy z nauczycielami w formie elektronicznej – wymienia.

Sprawdź koniecznie

Linki zamiast rozmowy

Dyrektorzy szkół mówią wprost: jest źle. - Sytuacja wszystkich zaskoczyła. Nie są przeszkoleni nauczyciele, rodzice, część uczniów nie ma dostępu do sieci i komputera. Idealnie byłoby, gdyby działała jedna platforma internetowa dla wszystkich szkół. Tymczasem w praktyce przesyłamy uczniom zadania i linki z materiałami.

Dyrektorzy szkół mówią wprost: jest źle.

- To, co teraz nazywamy szumnie nauczaniem zdalnym, wcale nim nie jest – podkreśla Marek Wódecki, dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 1 we Włocławku i absolwent studiów podyplomowych z nauczania na odległość na UMK w Toruniu. - Kształcenie online zakłada interaktywny kontakt. Nauczyciele robią wszystko, co w ich mocy, aby chociaż w jakiejś formie przekazać uczniom wiedzę. Jednak nie wszyscy mają do tego odpowiedni sprzęt, bo korzystali do tej pory z bazy szkoły.

Wódecki dodaje, że niektórzy rodzice zawieźli dzieci do rodziny na wieś, gdzie internetu nie ma lub jest on bardzo słaby. Problemu nie rozwiązują smartfony, bo przeważnie mają one ograniczenia w transmisji danych. - Niektórzy mówią jasno, że nie będą w nic inwestować, bo nauka w Polsce jest bezpłatna. Inni sygnalizują, że w domu jest tylko jeden komputer. Moim zdaniem jest to łamanie konstytucyjnego prawa równego dostępu do nauki. Ministerstwo postawiło dyrektorów szkół pod ścianą. Obarczono nas odpowiedzialnością za zdalne nauczanie. My i nauczyciele zostaliśmy zobligowali do wykonania obowiązków, którym nie jesteśmy w stanie sprostać.

To łamanie konstytucyjnego prawa równego dostępu do nauki - mówi Marek Wódecki, dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 1 we Włocławku

- Część lekcji będzie odbywać się w formie live, a część zostanie oparta na przesyłaniu zadań – wyjaśnia Jadwiga Florczak, dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Rojewie. - Jest jednak spora grupa uczniów, około 20, którzy nie mają dostępu do komputera i internetu. Nawet jeśli materiały zostaną im dostarczone tradycyjnej formie, pozostawimy ucznia z kartką papieru, a są przecież przedmioty, które szczególnie wymagają wytłumaczenia zagadnień przez nauczyciela. Sytuacja jest trudna dla wszystkich. Dzieci są zagubione, przejęte i trzeba do nich wychodzić z pomocą psychologiczną. Uczniowie przede wszystkim potrzebują naszego wsparcia, dlatego też trzeba zachować zdrowy rozsądek i spokój. I to mówię moim nauczycielom.

- Poprzedni tydzień był bardzo trudny. Nauczyciele szukali bezpłatnych rozwiązań online, które umożliwiałyby nauczanie zdalne – mówi z kolei Cezary Grabowski, dyrektor Niepublicznej SP w Węgrowie. - Obecnie możemy powiedzieć, że wszyscy nasi uczniowie mają dostęp do internetu. Nie ma też problemu ze sprzętem dla nauczycieli, ponieważ zdążyli oni odebrać laptopy ze szkoły. Dzieci świetnie radzą sobie ze zdalnymi lekcjami, chyba nawet trudniej jest nauczycielom.

Zalecają podręcznik

- Tzw. nauczanie zdalne nie oznacza przymusu prowadzenia lekcji online na żywo, szczególnie w sytuacji, w której przypada jeden komputer na kilkoro rodzeństwa w wieku szkolnym. Nie oznacza też przymusu korzystania przez nauczycieli z domowego sprzętu komputerowego – zauważa tymczasem kurator Marek Gralik. - Jeżeli nauczyciele nie chcą lub nie są w stanie używać swojego sprzętu, wówczas mogą skorzystać ze sprzętu służbowego w swojej szkole. Ważne jest łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia. Zalecam wręcz, aby nauczyciele korzystali z materiałów, które są dostępne dla każdego ucznia, tzn. z podręczników, zeszytów ćwiczeń i innych materiałów edukacyjnych. Jest to szczególnie istotne w przypadku uczniów pozbawionych dostępu do internetu. Nauczyciele mogą przygotować pakiet materiałów edukacyjnych, który szkoła prześle uczniom tradycyjną pocztą. Kluczowe jest jednak wzajemne zrozumienie.

Rozporządzenie o nauczaniu zdalnym obowiązuje do 11 kwietnia.

Koronawirus nie powstrzymał ludzi przed załatwianiem spraw. ...

FLESZ: nauczanie zdalne w czasie koronawirusa

Wideo

Materiał oryginalny: Lekcje online to niewypał? Szkoły zgłaszają problemy z nauczaniem zdalnym - Gazeta Pomorska

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Informacje o lekcjach dotarły o godzinie 20 gdzie nie każdy z rodziców sprawdził e-dziennik, Internet przerywa bądź nie działa wcale , dzieci zgłaszają nauczycielowi o problemie i otrzymują odpowiedź że ,,masz problem, twoja mama będzie musiała przyjechać do szkoły po notatki,, kpina jakaś.

Nauczycielu wyślij notatkę lub krótki filmik z linkiem zadania do zrobienia na e-dziennik i nie komplikujmy sobie życia, dzieci w ten sposób będą chociaż robić a tak to jest problem

K
Ktoś

Od dzisiaj rusza a w e.dzienniku ani słowa co i jak . To gdzie te lekcje . Jakaś fikcja .

G
Gość

Może niech nauczyciele nie robią z siebie takich antytalentów internetowych. Większość z nich ma prywatne facebooki, youtuby i świetnie porusza się w internecie, ma smartfony. Założenie konta na YT to kwestia może 5 minut. Przygotowanie ciekawych materiałów w Wordzie (lub innym programie do pisania) też nie jest trudne. Inspiracji w internecie jest mnóstwo. Polecam nauczycielom np. O interesy. Jest tam mnóstwo ciekawych pomocy dydaktycznych całkowicie za darmo! Nauczycielu! Wyślij maila do ucznia/rodzica, w którym: 1. Podasz temat lekcji, 2. Nagraj się, jak prowadzisz z domu krótką lekcję, wyjaśnij najtrudniejsze zagadnienia, podaj kilka przykładów - możesz to napisać na zwykłej kartce (filmik nie musi być długi 10-15 minut, nie musi być dziełem sztuki, nie walczysz przecież o Oskara) i załącz link do filmiku (który zamieścisz na YT) w mailu, 3. Załącz notatkę z lekcji, którą uczniowie muszą mieć w zeszycie, zadaj ćwiczenia do samodzielnego wykonania, 4. Załącz linki do różnych ciekawostek związanych z tematem, załącz dodatkowe materiały. A na przyszłość drogi nauczycielu - prowadź bloga, vloga i interesuj się nowymi technologiami. Pozdrawiam i życzę owocnej pracy i twórczych przemyśleń!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3