Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ostro kopią na przekopie Mierzei Wiślanej. Zobacz zdjęcia!

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Za Skowronkami kierowcy jadący drogą nr 501 do Krynicy Morskiej i Piasków muszą zwolnić do 30 kilometrów na godzinę. Widok na obie strony ogranicza płot, ale ponad nim widać piramidy piachu - pozbawionych drzew wydm. W tym miejscu powstaje przekop Mierzei Wiślanej.​

To jedna ze sztandarowych inwestycji infrastrukturalnych obecnego rządu (PiS), kontynuowana mimo pandemii i załamania gospodarczego, i wbrew stanowisku ekologów oraz miejscowych samorządów.

Nie wiemy, czy przyniesie więcej dobrego czy też złego. Naturze niewątpliwie przyniesie - i już przynosi - dużą szkodę (wycięty potężny pas lasu), zaś turystyce i gospodarce? Zdania są podzielone. Ożywić może się port w Elblągu i turystyka wodna.​ Samorządowcy z Krynicy Morskiej uważają, że turystyce w tej miejscowości przekop przyniesie tylko straty.

Przekop będzie też miał wymiar polityczny - uniezależni Polskę od łaski Rosji, w której granicach znajduje się jedyne morskie przejście z Zalewu Wiślanego na Bałtyk Cieśniną Piławską koło Bałtijska w obwodzie kaliningradzkim. I skróci drogę z polskiej części zalewu do naszej strefy Zatoki Gdańskiej o ok. 100 km. ​

Z zalewu można wszakże przedostać się na morze także rzeką Szkarpawą i Wisłą (ewentualnie do samego Gdańska Martwą Wisłą), ale to śródlądowe drogi wodne, z których mogą korzystać mniejsze jednostki pływające.

Polska zyska też nową (co prawda sztuczną) wyspę. ​

Przekop między wsiami Skowronki a Przebrno w miejscu nazywanym Nowym Światem (dlatego będzie to Kanał Żeglugowy "Nowy Świat") będzie miał ok. 1,3 km długości, 80 m szerokości na powierzchni i 5 metrów głębokości, co umożliwi przepłynięcie mniejszym statkom morskim. Te będą musiały przejść przez dwie śluzy, które powstaną dla separacji wód zalewu od pełnego morza.

Zbudowane zostaną także dwa mosty zwodzone umożliwiające przejazd ze stałego lądu na wyspę do Przebrna, Krynicy Morskiej i Piasków.​

Od strony Zalewu Wiślanego powstaje już wyspa o powierzchni 18 hektarów. Budowana jest z materiału, który wydobywa się z dnia zalewu, a dokładniej z toru wodnego prowadzącego do Elbląga.​

Przekop planowany był już za władzy króla Stefana Batorego (ok. 1577 r.), który chciał w ten sposób uniezależnić Elbląg od zbuntowanego wobec Rzeczypospolitej Gdańska, bowiem właśnie przez to wielkie miasto portowe wiodła najkrótsza droga na Bałtyk.

Na początku I zaboru Polski (1772 r.) taką samą opcję rozważał król Prus Fryderyk II. Tuż po zakończeniu II wojny światowej (1945 r.) koncepcję przekopu pod Skowronkami lansował Eugeniusz Kwiatkowski, delegat rządy ds. Wybrzeża, przed wojną wicepremier, inicjator budowy portu i miasta Gdyni.

Za III RP temat wracał jak bumerang w planach kolejnych rządów, także koalicji PO - PSL. Ostatecznie w 2016 roku minister gospodarki morskiej w rządzie PiS Marek Gróbarczyk zapowiedział rozpoczęcie inwestycji pod koniec 2018.​

Na przekop przyjeżdżają codziennie dziesiątki turystów, także z naszego regonu. Auto można zostawić zaraz za przejazdem przekopu w kierunku Krynicy Morskiej (po prawej) na leśnym parkingu. Dojście do budowy od strony Zalewu Wiślanego w kierunku południowym, od otwartego morza - północnym wzdłuż międzynarodowej trasy rowerowej R-10, od której po około 1 km należy odbić w lewo.

Budowa jest ogrodzona, więc na jej teren nieuprawnionym osobom nie wolno wchodzić.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Rowerem przez Mierzeję Wiślaną. Od przekopu do granicy w Piaskach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Ostro kopią na przekopie Mierzei Wiślanej. Zobacz zdjęcia! - Gazeta Pomorska

Wróć na inowroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto