Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Powiat Inoworcławski. Prywatni przewoźnicy krytykują utworzenie Powiatowego Transportu Autobusowego. Piszą o tym w liście do starosty

RED
Prywatni przewoźnicy krytykują utworzenie Powiatowego Transportu Autobusowego, który właśnie uruchomiono na terenie powiatu inowrocławskiego
Prywatni przewoźnicy krytykują utworzenie Powiatowego Transportu Autobusowego, który właśnie uruchomiono na terenie powiatu inowrocławskiego Pixabay
Prywatni przewoźnicy z Rojewa, Złotnik Kujawskich, Janikowa i Piechcina, krytykują utworzenie przez Starostwo w Inowrocławiu Powiatowego Transportu Autobusowego. Uważają, że w obecnej sytuacji doprowadzi on do upadku małych prywatnych firm zajmujących się transportem osób. Przewoźnicy mają też uwagi co do procedury wyboru wykonawcy usług w ramach PTA.

Zobacz wideo. Raport z budowy drogi ekspresowej S5

Swoje uwagi przewoźnicy z Janikowa, Rojewa Piechcina i Złotnik Kujawskich zawarli w piśmie, adresowanym do starosty Wiesławy Pawłowskiej. Poniżej treść tego pisma.

"My niżej podpisani przedsiębiorcy wykonujący transport osób, z zaskoczeniem przyjmujemy informację o uruchomieniu linii transportowych finansowanych ze środków publicznych.

Wskazać należy, iż od listopada 2020 r. Powiat Inowrocławski, działając jako organizator publiczny uruchomił linie regularne.

Punkty przystankowe w znacznej części pokrywają się z dotychczas funkcjonującymi liniami transportowymi w ramach rynku prywatnego. Z tego względu istnieje realne ryzyko pozbawienia znacznej części klientów korzystających z naszych usług.

Zarówno ceny biletów jak i rozkład jazdy mają istotny wpływ na zachowanie konkurencyjności na rynku usług transportowych. Wskazać należy, iż cena biletów sprzedawanych w ramach linii utworzonych przez Powiat Inowrocławski jest niższa od ceny podmiotów prywatnych. Ponadto godziny odjazdów są w bliskich odstępach czasu od godzin odjazdów określonych w rozkładach jazdy przewoźników prywatnych. Kierując się zasadami logiki i doświadczenia życiowego uznać należy, iż potencjalny klient wybierze operatora świadczącego usługi za niższą cenę. Co istotne osoby świadczące usługi na wolnym rynku, kształtują cenę biletów na podstawie kalkulacji ekonomicznej, na którą wpływ mają koszty prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczba osób korzystających ze świadczonych usług.

Dlatego stoimy na stanowisku, iż uruchomienie przedmiotowych linii komunikacyjnych pokrywających się w znacznej części z dotychczas funkcjonującymi w ramach sektora prywatnego stanowi naruszenie zasad uczciwej konkurencji jak i może doprowadzić do niewypłacalności przedsiębiorców wykonujących usługi transportowe osób. W ostateczności może to doprowadzić do monopolizacji rynku przewozu osób.

Podkreślenia wymaga fakt, iż z uwagi na zawieszenie zajęć lekcyjnych jak i dotychczasowe ograniczenia i nakazy związane z sytuacją epidemiologiczną dotykające branżę transportową powodują trudności w płynności finansowej. Utworzenie linii regularnych pogłębi tym samym i tak tragiczną sytuację lokalnych przewoźników. Odnieść wręcz można wrażenie, iż działania podejmowane w tak trudnym dla przedsiębiorców okresie, mają na celu wyeliminowanie mniejszych przewoźników z rynku istniejącego na terenie Powiatu Inowrocławskiego.

Uruchomienie linii na podstawie ustawy o Funduszu rozwoju przewoźników autobusowych miało na celu umożliwienie połączeń komunikacyjnych z miejscowościami, w których transport publiczny nie funkcjonuje. Zaproponowane przez władze Powiatu Inowrocławskiego rozwiązania, w szczególności czasookres uruchomienia linii, usytuowani linii oraz ceny biletów są niezgodne z celem ustawy jak i oczekiwaniami społecznymi. Z tego względu zasadna jest ponowna weryfikacja zarówno zasadności uruchomienia linii jak i ich przebieg.

Na marginesie, kwestionujemy również przyjętą procedurę wyboru wykonawcy, zarówno w części dotyczącej przygotowania dokumentacji jak i same wymagania stawiane potencjalnemu wykonawcy w toku wyboru oferty. Utworzenie linii praktycznie z dnia na dzień, bez jakichkolwiek konsultacji społecznych, w tym konsultacji z lokalnymi przewoźnikami uzasadnia twierdzenie braku zasadności uruchomienia linii. Ponadto niezrozumiałe są wymagania w zakresie sprzętu technicznego z jakim winien dysponować wykonawca. Powiat Inowrocławski określił bowiem wymagania dla linii transportowej w zakresie emisji spalin na poziomie EKO 4.
Stworzenie wymagań na tak wysokim standardzie spowodowało brak możliwości złożenia ofert przez lokalnych przewoźników w toku wyboru operatora. Władze Powiatu Inowrocławskiego, z urzędu miały bowiem wiedzę, jakim sprzętem dysponują poszczególni przedsiębiorcy. Z tego powodu, niejako zostali "z urzędu" pozbawieni możliwości złożenia ofert.

Konkludując Fundusz rozwoju przewozów autobusowych miał wspomóc lokalny transport zbiorowy bez ingerencji w dotychczasowe funkcjonowanie rynku prywatnego. Przyjęte przez Powiat Inowrocławski rozwiązania, w naszej ocenie, finalnie doprowadzą do upadłości przedsiębiorców i jeszcze większe ograniczenie dostępności do usług transportowych".

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Powiat Inoworcławski. Prywatni przewoźnicy krytykują utworzenie Powiatowego Transportu Autobusowego. Piszą o tym w liście do starosty - Gazeta Pomorska

Wróć na inowroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto