Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Powiat Inowrocławski. Starosta odpowiada na uwagi prywatnych przewoźników w sprawie utworzenia 8 powiatowych linii autobusowych

Dominik Fijałkowski
Dominik Fijałkowski
Władze Powiatu Inowrocławskiego odpowiadają na uwagi prywatnych przewoźników w związku z utworzeniem przez starostwo 8 linii autobusowych
Władze Powiatu Inowrocławskiego odpowiadają na uwagi prywatnych przewoźników w związku z utworzeniem przez starostwo 8 linii autobusowych Pixabay
Powiat Inowrocławski, w oparciu o Fundusz rozwoju przewozów autobusowych, uruchomił z początkiem listopada osiem linii autobusowych. Sprawiło to, że obawy o losy swoich firm zaczęli mieć prywatni przewoźnicy wykonujący usługi przewozowe na terenie powiatu.

Zobacz wideo. Raport z budowy drogi ekspresowej S5

Stanowisko Powiatu Inowrocławskiego w sprawie uwag prywatnych przewoźników

Swoje uwagi zawarli w piśmie z 3 listopada do starosty Wiesławy Pawłowskiej. Teraz władze powiatu ustosunkowują się do nich.

"Odpowiadając na pismo z 3 listopada 2020 r. dotyczące obaw Przedsiębiorców wykonujących komercyjny regularny przewóz osób w transporcie drogowym, uprzejmie informuje i uspokajam, że uruchomienie przez Powiat Inowrocławski linii komunikacyjnych w ramach transportu publicznego o charakterze użyteczności publicznej nie jest podyktowane doprowadzeniem do upadłości Przedsiębiorców działających w tym zakresie, a tym bardziej ograniczeniem dostępności do usług transportowych" - napisała starosta Wiesława Pawłowska.

Przypomniała jednocześnie, że w sytuacji, gdy pandemia koronawirusa ogranicza mieszkańcom dostęp do usług komunikacyjnych na skalę ponadgminną, to zaspokojenie takich potrzeb bierze na swoje barki administracja powiatowa, która utworzyła 8 linii komunikacyjnych, korzystając z możliwości, jakie tworzy Fundusz rozwoju przewozów autobusowych.

Przewoźnicy z terenu Powiatu Inowrocławskiego skorzystali z tarczy antykryzysowej

Starosta Wiesława Pawłowska przypomniała przewoźnikom, autorom pisma z 3 listopada, że na skutek koronawirusa skorzystali oni z uprawnienia wynikającego z przepisów tzw. tarczy antykryzysowej i dokonali ograniczenia wykonywania przewozów m. in poprzez: zawieszenie wykonywania kursów na linii Pakość - Inowrocław, odwołanie 9 kursów w ciągu dnia od poniedziałku do piątku i wszystkich kursów w soboty na linii Złotniki Kujawskie - Inowrocław, odwołanie 4 kursów w ciągu dnia od poniedziałku do soboty i wszystkich kursów w niedzielę oraz 2 kursów w dni nauki szkolnej na trasie Osiek Wielki - Rojewo - Inowrocław oraz dokonali zmian w rozkładach jazdy na trasach Inowrocław - Tuczno, Inowrocław - Dąbrowa Biskupia przez Wonorze oraz Inowrocław - Dąbrowa Biskupia przez Pieranie.

Starosta Wiesława Pawłowska napisała też:

"Mając na względzie powyższe nie sposób w tym miejscu nie odnieść się do zarzutów podniesionych w piśmie z 3 listopada 2020 r. zgodnie z którymi:
1. Punkty przystankowe w znacznej mierze pokrywają się z dotychczasowymi liniami transportowymi funkcjonującymi w ramach rynku prywatnego. Z tego względu istnieje realne ryzyko pozbawienia Przedsiębiorców znacznej części klientów korzystających z ich usług (stanowisko przewoźników - przy. red).
Priorytetem przy tworzeniu linii komunikacyjnych było ujęcie w ich przebiegu miejscowości pozbawionych publicznego transportu zbiorowego i ich skomunikowanie z siedzibą Powiatu Inowrocławskiego tj., miastem Inowrocław, uwzględniając już funkcjonujący transport publiczny zarówno w zakresie przebiegu linii, jak i godzin odjazdów z przystanków. Niestety, charakter infrastruktury drogowej i przystankowej powiatu nie daje możliwości realizowania ww. założenia bez konieczności ujęcia w przebiegu tych linii infrastruktury już wykorzystywanej przez prywatnych Przedsiębiorców (odpowiedź starusty - przy. red.).
2. Cena biletów sprzedawanych w ramach linii utworzonych przez Powiat Inowrocławski jest niższa od ceny podmiotów prywatnych. Ponadto godziny odjazdów są w bliskich odstępach czasu od godzin odjazdów określonych w rozkładach jazdy przewoźników prywatnych.
(...) realizacja zadania organizowania publicznego transportu zbiorowego, co do zasady, służyć ma zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej a nie przynosić zysk. Powiat Inowrocławski podjął się organizowania publicznego transportu zbiorowego m. in. dzięki pozyskaniu zewnętrznych środków finansowych, które w świetle złożeń prawnych mają w 90 proc. pokrywać cenę usługi realizowanej przez przewoźnika, z którym organizator zawrze umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Nie jest zatem konieczne pokrywanie całego kosztu usługi z przychodów generowanych przez sprzedaż biletów. W świetle powyższego celem zaspokojenia potrzeb transportowych jak największej ilości mieszkańców powiatu zasadnym było ustalenie cen biletów na zaproponowanym poziomie.
3. Zawieszenie zajęć lekcyjnych jak i dotychczasowe ograniczenia i nakazy związane z sytuację epidemiologiczną dotykające branżę transportową powodują trudności w płynności finansowej. Utworzenie linii regularnych pogłębi tym samym i tak tragiczną sytuację lokalnych przewoźników. Odnieść wręcz można wrażenie, iż działania podejmowane w tak trudnym dla Przedsiębiorców okresie, mają na celu wyeliminowanie mniejszych przewoźników z rynku istniejącego na terenie Powiatu Inowrocławskiego.
(...) Nie da się nie dostrzec zakłóceń w świadczeniu usług publicznego transportu zbiorowego przez prywatnych przewoźników wyrażanych zarówno poprzez liczne zawiadomienia o zawieszaniu kursów jak i głosy mieszkańców powiatu o braku możliwości dojazdu do pracy, sklepu, przychodni czy szpitala. Odpowiedzią na te potrzeby jest uruchomienie linii komunikacyjnych przez Powiat Inowrocławski, których, co wymaga podkreślenia, w chwili obecnej funkcjonowanie zaplanowane jest do 31 grudnia 2020 r. Zatem bezpodstawne jest twierdzenie, że Powiat Inowrocławski ma na celu wyeliminowanie mniejszych przewoźników z rynku istniejącego na terenie powiatu.
4. Zaproponowane przez władze Powiatu Inowrocławskiego rozwiązania w szczególności czasookres uruchomienia linii, usytuowanie linii oraz ceny biletów są niezgodne z celem ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych jak i oczekiwaniami społecznymi.
Jak wynika z uzasadnienia do ustawy z dnia 16 maja 2019 r. o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej: "powodem wprowadzenia rozwiązań przewidzianych w projekcie (w ustawie) jest problem z zapewnieniem dostępności autobusowego publicznego transportu zbiorowego dla obywateli z uwagi na niewystarczający poziom środków finansowych na realizację zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego w powyższym zakresie". Warunkiem pozyskania dopłaty z Funduszu utworzonego na podstawie ww. ustawy jest sfinansowanie ze środków własnych organizatora części ceny usługi w wysokości nie mniejszej niż 10 proc. oraz zawarcie umowy o świadczenie usługi w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Zakłada się również, że dopłacie ze środków Funduszu podlegają linie komunikacyjne niefunkcjonujące co najmniej 3 miesiące przed dniem wejścia w życie ustawy oraz linie, na które umowa i świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego zostanie zawarta po dniu wejścia w życie ustawy. Powiat Inowrocławski składając wniosek do Wojewody Kujawsko-Pomorskiego o objecie dopłatą projektowanych 8 linii komunikacyjnych spełniał wszystkie kryteria wskazane w ww. ustawie na potwierdzenie tego otrzymał od wojewody potwierdzenie objęcia linii komunikacyjnych dopłatą. Bezpodstawne jest zatem twierdzenie, że władze Powiatu Inowrocławskiego nie zastosowały się do wytycznych zawartych w ustawie.
5. Kwestionuje się przyjętą procedurę wyboru wykonawcy, zarówno w części dotyczącej przygotowania dokumentacji, jak i same wymagania stawiane potencjalnemu wykonawcy w toku wyboru oferty.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 4 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1944) organizator może bezpośrednio zawrzeć umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, w przypadku gdy wystąpi zakłócenie w świadczeniu usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego lub bezpośrednie ryzyko powstania takiej sytuacji zarówno z przyczyn zależnych, jak i niezależnych od operatora, o ile nie można zachować terminów określonych dla innych trybów zawarcia umowy o świadczenie publicznego transportu zbiorowego, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 i 2. (...) podjęcie decyzji o uruchomieniu linii komunikacyjnych było wynikiem m. in. wystąpienia zakłóceń w świadczeniu usług w publicznym transporcie zbiorowym spowodowanych wprowadzeniem na terenie Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii i skutkami jakie niosło za sobą wprowadzenie tego stanu. Obowiązek szybkiego reagowania władz Powiatu Inowrocławskiego na skutki wprowadzenia przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej kolejnych metod walki z rozprzestrzeniającym się wirusem SARS-CoV-2 wymusiło konieczność skorzystania z rozwiązania wskazanego w art. 22 ust. 1 pkt 4 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Rozwiązanie to umożliwia zawarcie bezpośredniej umowy z przewoźnikiem (operatorem) bez konieczności przestrzegania procedur określonych w przepisach m. in. o zamówieniach publicznych. Powiat Inowrocławski dysponując wiedzą, czego nie ukrywa, w zakresie możliwości transportowych poszczególnych Przedsiębiorców świadczących usługi na terenie Powiatu Inowrocławskiego wystosował pismo do potencjalnych operatorów o zdeklarowanie woli współpracy w ww. zakresie stawiając określone warunki podjęcia takiej współpracy. Był to warunek wykorzystania do realizacji umowy pojazdów spełniających kryterium poziomu emisji spalin niemniejszej niż EURO IV oraz liczby miejsc siedzących i stojących łącznie niemniejszej niż 50. Warunek spełnienia określonego poziomu emisji spalin podyktowany był koniecznością realizowania postanowień umowy wiążącej organizatora i operatora środkami transportu zapewniającymi odpowiedni komfort podróży przyszłym pasażerom oraz ochronę środowiska. Natomiast warunek posiadania środków transportu wyposażonych w odpowiednią liczbę miejsc wynika z konieczności zabezpieczenia możliwości przewozowych przy realizowaniu umowy w związku z obecnymi i zapewne przyszłymi obostrzeniami dotyczącymi warunków przewozu osób w publicznym transporcie zbiorowym wprowadzonymi w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2.
(...) Powiat Inowrocławski realizuje zadanie organizowania publicznego transportu zbiorowego o charakterze użyteczności publicznej w powiatowych przewozach pasażerskich mając na względzie dobro i potrzeby jego mieszkańców przy zachowaniu wszelkich zasad praworządności i poszanowania dobrych obyczajów oraz słusznych interesów Przedsiębiorców i ich konsumentów".

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na inowroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto