Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Reforma oświaty w gminie Gniewkowo

Renata Napierkowska
Do naszej redakcji dotarło pismo, jakie do mieszkańców skierował burmistrz Gniewkowa Adam Roszak. Dotyczy ono projektu reformy szkół związanej z likwidacją gimnazjów. Publikujemy je w całości. Skierowane jest ono głównie do rodziców, uczniów oraz nauczycieli. Ostateczna decyzja o zmianach w obecnym funkcjonowaniu oświaty zapadnie w lutym podczas sesji Rady Miejskiej .

Oto pełna treść pisma Adama Roszaka, burmistrza Gniewkowa:

Szanowni Państwo, 9 stycznia Prezydent Rzeczpospolitej podpisał ustawy reformujące polski system edukacji, a 11 stycznia ustawy zostały opublikowane. Z dniem 1 września 2017 roku dotychczasowa sześcioletnia szkoła podstawowa staje się z mocy prawa ośmioletnią szkołą podstawową, a uczniowie klas VI podlegają promocji do klasy VII szkoły podstawowej.

Dotychczasowe gimnazjum można przekształcić w ośmioletnią szkołę podstawową lub włączyć do ośmioletniej szkoły podstawowej. W roku szkolnym 2017/2018 i 2018/2019 w szkole utworzonej w wyniku przekształcenia gimnazjum lub włączenia gimnazjum prowadzi się klasy dotychczasowego gimnazjum, aż do czasu likwidacji tych klas.

Możliwości przekształcania szkół w związku z reformą:
1. Przekształcenie gimnazjum w szkołę podstawową:
a) pierwsze postępowanie rekrutacyjne do klasy I ośmioletniej szkoły podstawowej utworzonej z przekształconego gimnazjum przeprowadza się na rok szkolny 2019/2020.
Zgodnie z art. 130 ustawy jednostka samorządu terytorialnego może postanowić o przeprowadzeniu rekrutacji odpowiednio na rok szkolny 2017/2018 i 2018/2019.
b) organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może również wskazać uczniom niektórych oddziałów obecnej klasy III i VI szkoły podstawowej realizację obowiązku szkolnego w szkole podstawowej powstałej z przekształconego gimnazjum.

2. Włączenie gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej:
W przypadku włączenia gimnazjum do szkoły podstawowej, powstaje na terenie naszego miasta jedna ośmioletnia szkoła podstawowa z klasami dotychczasowego gimnazjum. Dzieci młodsze realizowałyby obowiązek szkolny w obecnym budynku szkoły podstawowej, natomiast dzieci starsze w budynku obecnego gimnazjum. Dzięki temu nie byłoby konieczność dostosowania sal lekcyjnych i sanitariatów obydwóch szkół dla dzieci w różnym wieku.

Ciąg dalszy na stronie 2.

Czytaj także: Gniewkowscy koszykarze wicemistrzami

Budynek szkoły zlokalizowany przy ulicy Dworcowej wyposażony jest w 4 profesjonalne sale językowe, 2 sale komputerowe, profesjonalną pracownię chemiczną i fizyczną oraz dobrze wyposażoną pracownię biologiczną i mikroskopową co z pewnością znacznie poprawia jakość kształcenia w klasach starszych.
Nauczyciele oraz pracownicy niepedagogiczni obecnego gimnazjum w momencie włączenia stają się pracownikami szkoły podstawowej, a dyrektor obecnego gimnazjum wicedyrektorem szkoły podstawowej.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić co następuje:

Szanowni Państwo, podejmując decyzje w przedmiotowym zakresie musimy przede wszystkim kierować się szeroko rozumianym dobrem społecznym i solidarnością. Musimy przyjąć jako warunek brzegowy, że jest to nasza odpowiedzialność i decyzja, która będzie miała swoje wielopłaszczyznowe i długofalowe skutki i dotyczyła będzie nas wszystkich. Decyzje te nie powinny być podyktowane jakimkolwiek interesem politycznym.

Atutem przyjęcia pierwszej koncepcji jest powrót do historii i bliskość dzieci z osiedla do budynku przy ul. Dworcowej. Jest to istotny, ale raczej sentymentalny argument w dyskusji. Takie zaś rozstrzygnięcie generuje wiele problemów np. brak gwarancji pracy dla nauczycieli jednej i drugiej szkoły. Zgodnie z zapisami ustawy, przez pierwsze 2 lata reformy nie będzie w nowej szkole klas szkoły podstawowej, chyba że organ stanowiący albo wykonawczy samorządu, postanowi inaczej. Ustawodawca określa bowiem 2019/2020 jako pierwszy rok rekrutacji do szkoły podstawowej utworzonej na bazie gimnazjum. Wskazuje jednak, że burmistrz może fakultatywnie przeprowadzić już w roku bieżącym rekrutacje dzieci do klasy pierwszej. Ustawodawca przerzuca więc odpowiedzialność wspólnej nauki 7 latka z uczniami II i III gimnazjum na organ wykonawczy (burmistrza). Ustawodawca podobnie wskazuje radę gminy i przerzuca na nią możliwość przeniesienia już od tego roku, części dzieci klas III i VI do nowej szkoły. To radni muszą wskazać które klasy, których uczniów przenieść do szkoły po gimnazjum, dzieląc w ten sposób istniejące klasy. Ponadto podział na obwody spowoduje rywalizację i „wyrywanie sobie dzieci” także konieczność przygotowania pracowni, klas, toalet, wyposażenia. Oceniając sytuację czeka nas wielki chaos, przede wszystkim niepewność sytuacji dzieci i ich rodziców. Jako odpowiedzialny burmistrz i jednocześnie przedstawiciel organu prowadzącego szkół, nie jestem w stanie dać pełnej gwarancji bezpieczeństwa pracy dla nauczycieli i personelu w jednej i drugiej szkole.

Ciąg dalszy na stronie 3.

Czytaj także: Przez lata grzyb zżera ściany i zdrowie

Przyjmując drugie rozwiązanie gwarantuję pracę dla wszystkich nauczycieli. Możemy utworzyć jedną szkołę w dwóch budynkach. Nauczyciele obecnego Gimnazjum z mocy prawa z dniem 1 września br. stają się pracownikami SP nr 1. Dyrektor posiadał będzie dużą elastyczność i możliwość dostosowania zatrudnionej kadry do potrzeb szkoły. Następuje rozdział dzieci młodszych od starszych podyktowany dostępnością bazy dydaktycznej, np. ul. Toruńska klasy 1-4, a ul. Dworcowa klasy 5-8. Szkoły w sposób naturalny posiadają odpowiednie zaplecze i przygotowanie. Będzie jeden obwód szkoły podstawowej dla wszystkich równy i sprawiedliwy. W przypadku jednej szkoły i utworzeniu wielu oddziałów jednej klasy, możliwe będzie utworzenie klas sportowych, w przypadku małej liczby uczniów, przy opcji 2 szkół, raczej nie będzie to możliwe. Bez egoizmów i niezdrowej rywalizacji, bez zabiegów przejmowania sobie dzieci. Jest to najmniej kosztowne społecznie rozwiązanie. Dajemy bezpieczeństwo i stabilizację przede wszystkim dzieciom, ale również nauczycielom. W szkole z dwoma obiektami liczba uczniów będzie zrównoważona i porównywalna.

Podsumowując gdyby w szkołach liczba uczniów była taka jak przed 20 laty, czyli średnio po 700 dzieci można bez najmniejszych wątpliwości przyjąć rozstrzygnięcie o utworzeniu 2 szkół. W sytuacji gdy tych uczniów będzie razem ok 850, a nauczycieli pozostaje taka sama obsada, to trudno mówić z odpowiedzialnością o bezpiecznym utworzeniu 2 szkół podstawowych w Gniewkowie.

Kończąc chcę poinformować, iż pozostałe szkoły podstawowe na ternie gminy, z mocy prawa stają się ośmioletnią szkołą podstawową. Przygotujemy pracownie oraz dodatkowo zatrudnimy nauczycieli np. fizyki czy chemii z obecnej kadry szkoły gimnazjalnej z Gniewkowa. Jestem przekonany, iż poradzimy sobie z reformą oświaty, bez strat dla ucznia, jego rodzica i nauczyciela. Solidarnie i uczciwie.

Czytaj także: Chleba naszego powszedniego...

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na inowroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto