Poniżej treść listów. Różnią się jedynie adresatami.
A oto co napisał radny Jarosław Mrówczyński:
"(...) w imieniu mieszkańców Inowrocławia oraz Żnina, Barcina, Rogowa, Piechcina i poszczególnych wsi w okolicach zwracam się z wnioskiem o podjęcie działań w kierunku zwiększenia częstotliwości kursowania autobusów na trasie Inowrocław-Żnin w godzinach popołudniowych w dni robocze, w soboty i niedziele oraz w święta. Wnoszę, aby linie komunikacyjne funkcjonowały każdego dnia do godz. 23.00.
Wnoszę również, aby stworzyć kursy obejmujące wioski położone przy bocznych trasach na linii Żnin-Inowrocław, które już obecnie są całkowicie pozbawione połączeń komunikacyjnych. Tym samym mieszkańcy tych wiosek są całkowicie wykluczeni komunikacyjnie. W efekcie nie mogą dojechać środkami komunikacji publicznej nawet do najbliższego miasta. Mieszkańców tych miejscowości nie stać także na wynajęcie taksówek, których w Żninie jest zaledwie 4.
Obecnie mieszkańcy Żnina i okolic w godzinach popołudniowych oraz w weekendy są wykluczeni komunikacyjnie. Problem dotyczy przede wszystkim osób biednych, których nie stać na prywatne samochody oraz na odpłatne wynajęcie samochodów od innych osób.
Ostatni autobus z Inowrocławia do Żnina wyjeżdża o godz. 15.24, z kolei ze Żnina do Inowrocławia o godz. 15.10. Z kolei w soboty, niedziele i święta autobusy na tej trasie w ogóle nie jeżdżą.
Proponowane rozwiązanie zapobiega wykluczeniu komunikacyjnemu mieszkańców naszego regionu zamieszkałych przy trasie Inowrocław-Żnin. Tym bardziej, że Rada Ministrów uruchomiła Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych.
W tym miejscu nadmieniam, że mieszkańcy Żnina, Barcina, Piechcina i licznych wsi w okolicy nie mają alternatywnego rozwiązania komunikacyjnego w postaci transportu kolejowego. Tym samym komunikacja autobusowa jest jedyną możliwością transportu zbiorowego.
Tymczasem dodatkowe linie komunikacyjne zapewnią dostęp dzieci i młodzieży do szkół, do możliwości dodatkowego kształcenia np. w formie fakultetów, oferowanego przez Inowrocław. W tym miejscu podkreślam, że w Żninie i okolicach mieszka mnóstwo zdolnej młodzieży, a mnóstwo osób z tamtych okolic studiuje w Toruniu. Powyższe uzasadnia, aby funkcjonowała bezpośrednia linia komunikacyjna na trasie Żnin-Toruń, biegnąca przez Inowrocław.
Dodatkowe połączenia komunikacyjne umożliwią dorosłym dojazd do pracy, a osobom chorym dojazd do lekarzy i szpitala. Również dodatkowe połączenia umożliwią kontakty towarzyskie między ludźmi.
Częstsze połączenia komunikacyjne zapewnią wzajemny dostęp mieszkańców Inowrocławia i Żnina oraz okolic tych miast do różnych atrakcji kulturalnych i turystycznych oferowanych przez oba powiaty, taki jak np.: do Muzeum Archeologicznego w Biskupinie, Muzeum Kolejki Wąskotorowej w Wenecji, Zaurolandia Rodzinny Park Rozrywki w Rogowie.
Wyjaśniam, że w połowie ubiegłego roku rozpocząłem działania w kierunku zwiększenia częstotliwości kursowania autobusów na trasie Inowrocław-Żnin w godzinach popołudniowych, w weekendy oraz w święta.
Wystąpiłem z pismami z dnia 29.08.2022 roku do Pana Piotra Całbeckiego, Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz Prezesa Zarządu Kujawsko-Pomorskiego Transportu Samochodowego Spółka Akcyjna. Następnie pismami z dnia 21.09.2022 roku zwróciłem się o pomoc w realizacji tej inwestycji do władz Powiatu Żnińskiego. Kolejne pisma z dnia 21.11.2022 roku skierowałem do Wojewody Kujawsko-Pomorskiego, Zarządu Regionu Bydgoskiego NSZZ Solidarność oraz do władz Gmin Żnin i Barcin. Z kolei pismem z dnia 09.12.2022 roku zwróciłem się o wsparcie tego projektu do Ministra Infrastruktury.
Niestety jak dotychczas moje działania nie okazały się skuteczne. Urzędnicy wzajemnie przerzucają się odpowiedzialnością za zorganizowanie linii komunikacyjnych, m. in. Wojewoda Kujawsko-Pomorski zamiast podjąć stosowne działania w sprawie, przekazał moje pismo do Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego, mimo że posiadał wiedzę, że skierowałem wcześniej pismo w przedmiotowej sprawie do Marszałka Województwa. Tymczasem mieszkańcy Żnina i okolicznych wsi nadal cierpią z powodu wykluczenia komunikacyjnego.
Tymczasem do zadań władz powiatowych i gminnych należy zapewnienie komunikacji publicznej na terenie swoich powiatów i gmin.
Zaznaczam, że istnieje Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego, który jest przeznaczony do finansowania lokalnych połączeń autobusowych. O powyższym Funduszu wspomina Pan Mateusz Morawiecki, Prezes Rady Ministrów, w piśmie z dnia 07.02, 2023 roku, stanowiącym odpowiedź na moje zapytanie z dnia 31.01.2023 roku w przedmiotowej sprawie. Wspomniany Fundusz finansuje połączenia komunikacyjne w 90%. Zaledwie 10% to wkład samorządów. W związku z powyższym stawiam pytanie, dlaczego Starosta Żniński oraz Burmistrz Żnina nie chcą skorzystać z pieniędzy rządowych na rozwój linii komunikacji autobusowych.
Tymczasem Powiat Inowrocławski skorzystał z dofinansowania z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych i we współpracy z firmą NKA Kruszwica uruchomił dodatkowe połączenia komunikacyjne. Tym samym sugerowałem w swoim piśmie, aby zwrócić się o pomoc i fachową radę do Starosty Inowrocławskiego. Jestem przekonany, że Starosta Inowrocławski wraz ze swoimi współpracownikami udzieliłby pomocy w zakresie pozyskiwania środków z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.
Burmistrz Żnina w piśmie (...) z dnia 09.11.2022 roku zapowiedział przeprowadzenie ankiety wśród mieszkańców w celu ustalenia zainteresowania większą liczbą kursów autobusowych na trasie Inowrocław-Żnin. Jednak ankiety nie przeprowadził, a zlecił mi jej przeprowadzenie. Tymczasem to urząd jako instytucja posiadająca zasób pracowników oraz odpowiednie środki posiada możliwości przeprowadzenia ankiety wśród mieszkańców.
W piśmie z dnia 06.03.2023 roku do Ministra Infrastruktury, Pana Andrzeja Adamczyka, zwróciłem się o wsparcie działań, mających na celu uruchomienie dodatkowych kursów autobusowych i przeprowadzenie ankiety.
W odpowiedzi (...) z dnia 23.03.2023 roku Minister Infrastruktury pisze cytuję: "w zakresie przewozów autobusowych, odnosząc się z powagą do przedstawionego problemu, należy wskazać, że organizacja publicznego transportu zbiorowego o charakterze użyteczności publicznej pozostaje w kompetencji władz samorządowych".
Zgodnie ze swoim pismem Minister Infrastruktury informuje, że została uchwalona ustawa z dnia 16.05.2019 roku o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Zgodnie z treścią pisma cytuję: "ustawa o Funduszu przewiduje wsparcie finansowe ze środków budżetu państwa dla organizatorów publicznego transportu zbiorowego na uruchomienie nowych linii komunikacyjnych oraz odtworzenie połączeń, które zostały zlikwidowane". Dalej cytuję: "Dysponent Funduszu od roku 2020, co roku dokonuje podziału na poszczególne województwa kwoty 800 mln zł". (...)
Zaznaczam, że w odpowiedzi (...) z dnia 17.02.2023 roku Pan Premier Mateusz Morawiecki na mój list otwarty w przedmiotowej sprawie potwierdził, że za zbiorowy transport lokalny odpowiada samorząd.(...)
Podkreślam, że wbrew opinii Starosty Żnińskiego, Pana Zbigniewa Jaszczuka, który twierdzi że jestem jedyną osobą która ubiega się o uruchomienie dodatkowych kursów autobusowych, jest duże zainteresowanie wśród lokalnej społeczności. (...)
Mimo moich intensywnych działań, w tym zaangażowania władz centralnych oferujących wsparcie dla inicjatywy uruchomienia linii komunikacyjnych, Starosta Żniński pozostaje nieugięty i konsekwentnie odmawia podjęcia inicjatywy w zakresie uruchomienia dodatkowych linii komunikacyjnych, co wyraził w swoim piśmie (...) z dnia 09.05.2023 roku.
W tej sytuacji pozostaje tylko jedno rozwiązanie, tj. udostępnienia mieszkańcom nieodpłatnie samochodów służbowych, będących w dyspozycji Starosty Powiatowego, Pana Zbigniewa Jaszczuka oraz Burmistrza Żnina, Pana Roberta Luchowskiego. Podkreślam, że samochody służbowe utrzymywane są z podatków mieszkańców. Samochody powinny być wykorzystywane w godzinach popołudniowych oraz w soboty, niedziele i święta. Samochody zapewnią dojazd uczniom do na zajęcia pozalekcyjne, osobom chorym do lekarza, rodzinie i krewnym zapewnią możliwość odwiedzenia chorych w szpitalach, wierni będą mogli dojechać do kościoła. Informacja o możliwości korzystania przez mieszkańców z samochodów służbowych powinna być upubliczniona. Taka informacja powinna zawierać w szczególności nr telefonu oraz adres miejsca, do którego można się zgłosi w sposób bezpośrednio, aby skorzystać z samochodu. Informacja taka powinna zostać upubliczniona w szczególności w środkach masowego przekazu, na słupach ogłoszeniowych w witrynach sklepowych oraz w ramach ogłoszeń parafialnych.
Przedstawiony problem wymaga szybkiego i natychmiastowego działania, o co proszę Pana Starostę i Pana Burmistrza."
Jarosław Mrówczyski, radny Rady Miejskiej Inowrocławia
- Gdzie na grzyby pod Inowrocławiem 2023? Pełna lista miejscówek
- Bójka w Kruszwicy. "Będziemy badać, czy Urbaniak nie zrobił sobie tego sam"
- Muzeum w Inowrocławiu zaprasza na wystawę Lwów Jana Kasprowicza
- Narodowe Czytanie w Inowrocławiu. W Solankach zabrzmiały fragmenty "Nad Niemnem"
- Tak było na Święcie Chleba w Chrośnie pod Kruszwicą
- W Parku Wolności w Barcinie otwarto wodny plac zabaw [zdjęcia, wideo]

szkolenie wojsko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Potworna śmierć młodej kobiety. Rekin zaatakował ją na oczach 5-letniej córki
- Zmarł Leontij Sandulak. Był współautorem Aktu Niepodległości Ukrainy z 1991 roku
- Skandal na COP28. Szef szczytu zanegował słuszność rezygnacji z paliw kopalnych
- Rozkładające się ciała dzieci w Gazie. Szokujące nagranie z opuszczonego szpitala